Currículo Abreviado

Português

Professora da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, é Licenciada em Geografia pela Universidade de São Paulo (1980), Mestre (1995) e Doutora (1999) em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Realizou estágio pós doutoral no Teachers College (2012), Columbia University (EUA). Foi professora da educação básica de jovens e adultos por 13 anos. Foi fundadora e atuou na organização não governamental Ação Educativa. É filiada à Associação Nacional de Pós Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd), membro do Fórum de Educação de Jovens e Adultos do Estado de São Paulo e da Rede Escola Pública-Universidade. Membro do grupo de pesquisa “Práticas educativas em educação de jovens e adultos, sociabilidades e juventude”, desenvolve estudos sobre políticas educacionais, com ênfase nos temas da alfabetização e educação de jovens e adultos, educação do campo e educação popular. Orienta Iniciação Científica, Mestrado e Doutorado na Área de Concentração Estado, Sociedade e Educação.

Español

Profesora de la Facultad de Educación de la Universidad de São Paulo, Brasil, es Licenciada en Geografía por la Universidad de São Paulo y obtuvo Maestría y Doctorado en Educación en la Universidad Católica de São Paulo. Realizó formación post-doctoral en el Teachers College, Columbia University (EUA). Lleva a cabo investigaciones sobre políticas de educación, con énfasis en los temas de alfabetización y educación de adultos, educación rural y educación popular.

English

Maria Clara Di Pierro has been a Professor of Education College at the University of São Paulo (Brazil) since 2005. She graduated in Geography at the University of São Paulo and received her Master and Doctorate degree in Education from the Catholic University of São Paulo. She conducted post-doctoral studies at Teachers College, Columbia University. She administered basic education courses for adults and young adults and worked at Ação Educativa, a non-governmental organization. She took part of the Latin American Council for Adult Education (CEAAL) and collaborated in research works conducted by the International Council for Adult Education (ICAE), the Center for Regional Cooperation for the Education of Adults in Latin America and the Caribbean (CREFAL) and UNESCO’s Brazilian, International and Regional Offices for Education in Latin America and the Caribbean (OREALC). She has published a number of articles and books on youth and adult education.

Maria Clara Di Pierro